WSPARCIE DLA SZKÓŁ ZAWODOWYCH I OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH W POWIECIE SUSKIM
WSPARCIE DLA SZKÓŁ ZAWODOWYCH I OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH
W POWIECIE SUSKIM
Liceum Ogólnokształcące nr I im. Marii Skłodowskiej – Curie w Suchej Beskidzkiej w dniu 01 października 2020r. rozpoczął realizację drugiej edycji projektów pn. „Wzmocnienie konkurencyjności uczniów na rynku pracy” oraz „Kreatywny uczeń – profesjonalista w zawodzie”, w ramach których powołano dwa Centra Kompetencji Zawodowych.
Centra Kompetencji Zawodowych powstały na bazie dwóch suskich zespołów szkół: Zespołu Szkół im. Wincentego Witosa oraz Zespołu Szkół im. Walerego Goetla. Przewidywany czas realizacji projektów jest przewidziany od 1 października 2020 r. do 30 czerwca 2023 r. Łączna wartość projektów pn.: „Wzmocnienie konkurencyjności uczniów na rynku pracy II” oraz „Kreatywny uczeń – profesjonalista w zawodzie II” wynosi 9 434 623,62 zł.
Projekty realizowane są w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014–2020 z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Głównym celem obu projektów jest kontynuacja modernizacji kształcenia zawodowego wdrażanej od kilku lat w szkołach prowadzonych przez powiat suski, która umożliwia uczniom nabycie konkretnych uprawnień, kwalifikacji zawodowych i kompetencji wymaganych przez pracodawców oraz umiejętności poruszania się na współczesnym rynku pracy w celu szybkiego znalezienia zatrudnienia. Projekt, mimo iż skupiony jest na kształceniu zawodowym, obejmie również uczniów liceów ogólnokształcących, którzy będą zainteresowani zdobywaniem umiejętności zawodowych.
KREATYWNY UCZEŃ – PROFESJONALISTA W ZAWODZIE II
W ramach pierwszego z planowanych projektów tj. „Kreatywny uczeń – profesjonalista w zawodzie II” (którego łączna wartość wynosi 4 394 638,68 zł) planuje się objęcie wsparciem ponad 400 uczniów kształcących się w obszarze turystyczno – gastronomicznym oraz administracyjno – usługowym. Główna grupą docelową stanowić będą uczniowie Zespołu Szkół im. Wincentego Witosa, Zespołu Szkół im. Hugona Kołłątaja w Jordanowie i Zespołu Szkół im. bł. ks. Piotra Dańkowskiego w Jordanowie oraz Zespołu Szkół im. Walerego Goetla w Suchej B. a także kształcący się w innych zawodach oraz w liceach ogólnokształcących. Dla uczniów tych przewidziano zorganizowanie kursów kwalifikacyjnych oraz kursów doskonalących zawodowo tj.:
- Kurs baristy
- Kurs barmański
- Kurs kelnerski
- Kurs małej księgowości z ZUS
- Kurs cukiernictwa
- Kurs alternatywnych metod odżywiania
- Kurs Adobe Photoshop
- Kurs obsługi systemów automatycznej identyfikacji towarów
- Kurs visual merchandisingu i projektowania witryn sklepowych
- Kurs wizażu i makijażu
- Kurs stylizacji paznokci
- Kurs lonżowania
- Kurs asystenta instruktora jeździectwa
- Kurs asystenta hipoterapeuty
- Kurs księgowości I stopnia
- Kurs specjalista ds. kadr i płac
- Kurs animatora czasu wolnego
- Kurs pilota wycieczek
- Kurs udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej
- Kurs prawa jazdy kat. B.
Drugą grupą docelową w projekcie jest grupa 25 nauczycieli z powyższych szkół, dla których przewidziano udział w dwóch dedykowanych kursach: kursie wykorzystania technologii RFID w logistyce i gospodarce towarowej oraz kursie z zakresu kształtowania kompetencji personalnych i społecznych w oparciu o grę planszową „Wyprawa”.
W ramach projektu planuje się także poprawę bazy dydaktycznej szkół poprzez adaptację i doposażenie pracowni zawodowych. W Zespole Szkół im. Wincentego Witosa zaplanowano: adaptację oraz doposażenie pracowni multimediów, fotografii i ciemni fotograficznej, doposażenie pracowni informatycznych, adaptację oraz doposażenie pracowni ekonomiczno-rachunkowej, doposażenie pracowni logistycznej, pracowni gastronomicznej, pracowni planowania żywienia i produkcji gastronomicznej oraz dwóch pracowni gastronomicznych, pracowni kelnerskiej /obsługi konsumenta, pracowni turystycznej adaptację pracowni turystycznych i geografii turystycznej, adaptację i doposażenie pracowni komunikacji w języku obcym. W Zespole Szkół im. bł. ks. Piotra Dańkowskiego w Jordanowie przewidziano doposażenie pracowni ekonomiczno-rachunkowej.
Łączna wartość środków przewidzianych na adaptacje oraz doposażenie pracowni wynosi 1 023 124,94 zł.
WZMOCNIENIE KONKURENCYJNOŚCI UCZNIÓW NA RYNKU PRACY II
Drugi projekt realizowany przez Powiat Suski pn.„Wzmocnienie konkurencyjności uczniów na rynku pracy II” (którego łączna wartość wynosi 5 039 984,94 zł) jest kontynuacją projektu realizowanego obecnie na bazie Zespołu Szkół im. Walerego Goetla w Suchej Beskidzkiej w obszarach elektryczno-elektronicznym oraz mechanicznym i górniczo-hutniczym. Przewidziane jest objęcie wsparciem i wzmocnienie zdolności do zatrudnienia ponad 300 uczniów z Zespołu Szkół im. Walerego Goetla i Zespołu Szkół im. Wincentego Witosa w Suchej Beskidzkiej, Zespołu Szkół im. Hugona Kołłątaja i Zespołu Szkół im. bł. ks. Piotra Dańkowskiego w Jordanowie oraz Liceum Ogólnokształcącego nr I im. Marii Skłodowskiej-Curie. W tym celu zorganizowane zostaną następujące kursy tj.:
- Kurs programisty CNC
- Kurs programowania C++
- Kurs programowania sterowników mikroprocesorowych i robotów
- Kurs na uprawnienia do obsługi urządzeń energetycznych o napięciu do 1 kV
- Kurs spawania MAG 135
- Kurs spawania 111
- Kurs spawania TIG
- Kurs koparko-ładowarki
- Kurs operatora koparki jednonaczyniowej
- Kurs projektowania 3D Autodesk Inventor
- Kurs rysunku AUTOCAD
- Kurs kwalifikacji wstępnej oraz prawa jazdy kat. C
- Kurs lakiernictwa samochodowego
- Kurs blacharstwa samochodowego
- Kurs diagnozowania instalacji LPG
- Kurs prawa jazdy kat. B
- Kurs obsługi wózków jezdniowych
Z kolei dla 25 nauczycieli z Zespołu Szkół im. Walerego Goetla zaplanowano następujące kursy: kurs czujniki i przetworniki sterowane mikrokontrolerem oraz kurs oparty o grę planszową „Wyprawa”.
Projekt zakłada również modernizację bazy dydaktycznej poprzez doposażenie następujących pracowni zawodowych: diagnostyki i naprawy urządzeń mechatronicznych, programowania urządzeń i systemów mechatronicznych ,mechatroniki pojazdów samochodowych, podstaw konstrukcji maszyn, podstaw motoryzacji, naprawy pojazdów samochodowych, obróbki maszynowej, obróbki ręcznej, ruchu drogowego.
Łączna wartość środków przewidzianych na adaptacje oraz doposażenie pracowni wynosi 1 088 278,00 zł.
Oba projekty zakładają kontynuację płatnych praktyk i staży zawodowych dla uczniów, dzięki którym poznają rzeczywiste warunki pracy w swoim zawodzie u wybranego przedsiębiorcy. Uczestnictwo w rzeczywistych warunkach pracy jakim są staże oraz praktyki zawodowe daje gwarancję, że kwalifikacje uczniów po ukończeniu szkoły będą lepiej dostosowane do rynku pracy. Po ukończeniu praktyki zawodowej/stażu zawodowego oraz prawidłowym rozliczeniu, uczniowie otrzymają stypendium stażowe w wysokości 2 300 złotych.
Kontynuowane będą zajęcia doradztwa zawodowego dla uczniów, służące pomocy w podejmowaniu właściwych wyborów co do ich dalszej ścieżki edukacyjnej i zawodowej. Wsparcie decyzji edukacyjno-zawodowych fachową poradą specjalisty przyczyni się do tego, aby uczniowie nie byli skazani na samodzielny wybór zawodu. Minimalna liczba godzin wsparcia dla jednej osoby będzie wynosiła 1 godzinę zegarową.
W obu projektach zaplanowano także wypłatę stypendiów dla uczniów najzdolniejszych w wysokości 600 zł miesięcznie wypłacane przez okres 10 miesięcy pokrywające się z rokiem szkolnym. W trakcie całego okresu pobierania stypendium uczeń będzie objęty opieką doradcy zawodowego.
Uczniowie będą mogli także uczestniczyć w ciekawych zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych.
Dokumenty rekrutacyjne do pobrania